درباره برند ها

در مورد شور Shure: این برند بدون شک یکی از مهمترین نام ها در صنعت ضبط صدا هست. در عرصه باز پخش صدا (هدفون) سابقه این برند با مدل هایی مثل SCL5 و بعد از اون SE530 سابقه درخشانی بوده. مدل های داخل گوشی (in-ear) این برند همیشه مطرح بودند و جزء بهترین ها در بازه قیمتی خودشون بودند. البته نقش شور در بهترین هدفون های داخل گوشی جهان، بعد از سال 2012 افول چشمگیری داشت و علت اون ورود رقبای جدید به این قسمت از بازار بودن. در حدود سال 2014، شور با تولید مدل se215 خودش رو در بازار هدفون داخل گوشی های زیر 100 دلار مطرح کرد. ولی در بین برندهای 400 تا 500 دلاری، این برند دیگه مثل سابق حرفی برای گفتن نداشت. اگر اشتباه نکنم از بعد از سال 2010 بود که با تولید چندین مدل هدفون فول سایز وارد دنیای هدفون های فول سایز شد. نقش برند شور در هدفون های فول سایز به هیچ وجه به اندازه نقش این برند در بازار میکروفون ها یا هدفون های inear نبوده. آخرین مدل مطرح این برند هم هدفون داخل گوشی KSE1500 هستش که با قیمت کل سیستم نزدیک 3000 دلار، به عقیده بسیاری،بهترین هدفون داخل گوشی دنیاست. با ارائه این مدل، شور یک بار دیگه، برتری خودش رو بین پرچمدارهای هدفون های داخل گوشی به رخ رقبا کشید. در کل اهمیت این برند بیشتر در زمینه میکروفون و هدفون داخل گوشی های خوبش هست. و باید گفت که دنیای هدفون های داخل گوشی به شور مدیونه. هدفون های فول سایز این برند هم محصولات خوبی هستند، ولی عمر چندانی از حضورشون در بازار نمی گذره.
https://goo.gl/o5q9sD

در مورد گرادو Grado: بدون شک یکی از نوستالژیک ترین برندهای آمریکایی در زمینه هدفون هست. سال های اوج محبوبیت این برند بین 1995 تا 2010 بود. در اون زمان، گرادو مدل بسیار موفق GS1000 با حدود قیمت 1000 دلار رو معرفی کرد که هوش و حواس بسیاری از آئودیوفیل ها رو برد. در بازه قیمتی بسیار پایین هم گرادو بسیار محبوب شد، زمانی که شما با پرداخت فقط 60 دلار می تونستین شفافیت صدای خیلی زیادی رو دریافت کنین. همه این موارد به اضافه طراحی کلاسیک و آمریکایی بودنش باعث شد گرادو از محبوبترین برندهای نه تنها داخل آمریکا بلکه کل جامعه آئودیوفیل ها باشه. البته چیزی طول نکشید تا طرفدارهای حرفه ایی صدا متوجه شدن که بین شفافیت ناشی از ازدیاد تریبل و شفافیت به معنای کیفیت صدا در تریبل، تفاوت معناداری وجود داره. برای همین در این 5 ساله اخیر، به شدت محبوبیت گرادو بین طرفداران حرفه ایی صدا کم شده و البته احتمالاً چندین سال طول خواهد کشید که این موج به طرفداران عادی صدا برسه و شاهد کاهش محبوبیت این برند در کل باشیم. آخرین پرچمدار این برند، یعنی مدل PS1000 هم با قیمت بالای 1500 دلار روانه بازار شد که به هیچ وجه مورد استقبال جامعه حرفه ایی های صدای هدفون قرار نگرفت. این برند در حوزه هدفون های داخل گوشی، حضور بسیار محدودی داشته و مدل مطرحی هم تا به حال تولید نکرده. مطرح ترین مدل هدفون داخل گوشی گرادو، مدل gr10 بود که با استقبال چندان خوبی روبرو نشد.



در مورد کلیپش Klipsch: بدون شک نام بسیار بزرگی در صنعت اسپیکر هست، ولی در زمینه هدفون بسیار تازه کار و مبتدی. حتی بعضی از سری های فول سایز این برنداز لحاظ صدا تفاوت خاصی با هدفون های بیتس نداشته و با بیس های اغراق شده، دقیقاً برای همون مشتری های بیتس پسند ارائه شده. مطرح ترین های این برند مدل داخل گوشی x10 بود که در زمان ارائه با قیمت حدود 400 دلار عرضه شد که با عدم استقبال مواجه شد، ولی با کاهش قیمت این مدل در حدود بازه 200 دلار، این مدل به گزینه مناسبی در بین هدفون بازها تبدیل شد. مدل موفق دیگه این برند، مدل S4 بود که در زمان تولید، برای کسانی که دنبال هدفون داخل گوشی با بیس زیاد و قیمت زیر 100 دلار بودند، گزینه بسیار مناسبی بود. بنابراین به صورت کلی باید گفت که جایگاه این برند در رتبه بندی واقعاً غیر منطقی هست.


در مورد پایونیر Poineer: این برند هم مثل کلیپش، در دنیای اسپیکر بازها بسیار مطرح هست. ولی در دنیای هدفون، هیچوقت مدل خیلی خاصی عرضه نکرده و از لحاظ سبک صدا هم بیشتر به دنبال جذب طرفداران صداهای رنگی شده هست. چیزی که بیتس هم دنبال همون مشتریان هست. در کل هیچ مدل مطرحی از این برند رو بخاطر ندارم و جایگاهش در این رتبه واقعاً حیرت انگیزه.


در مورد سونی Sony: به نظر بنده به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های الکترونیکی تاریخ هست. این شرکت در هر بازاری که وارد شده، برای همه سلیقه های موجود در اون بازار، محصول متناسبی ارائه داده. از دوربین های دیجیتال خانگی گرفته تا صنعتی. از وویس ریکوردرهای ارزان قیمت گرفته تا وویس ریکوردرهای بالای 1000 دلاری.
در زمینه ادوات پخش موسیقی قابل حمل هم دقیقاً همین رفتار رو می شه مشاهده کرد. از پلیرهای پرتابل 100 دلاری گرفته تا واکمن WM1Z N که قیمتش بیش از 3 هزار دلار هست.

https://goo.gl/qtsMNZ

اما در زمینه هدفون چی؟سونی در زمینه هدفون 2 مدل اسطوره ایی تولید کرد. Qualia 010 و mdr-R10. هر دوی این ها به تعداد بسیار محدود تولید شدن. r10 بین سال های 1989 تا 2004 تولید شد و کلاً چیزی در حدود 2000 عدد از این هدفون ساخته شد. امروزه قیمت دست دوم های mdr-R10 چیزی در حدود 5 هزار دلار هست. این هدفون رو تا مدت ها با لقب king خطاب می کردند.
مدل های ارزون قیمت یا با صداهای رنگی شده هم که سونی فراوان تولید کرده. به طور مثال مدل های سری XB که به طور مستقیم طرفداران محصولات بیتس را مورد هدف قرار می دن.
در کل سونی بجز دو مدل اسطوره ایی Qualia 010 و mdr-R10 و مدل های گاه و بیگاه بسیار خوب مثل هدفون داخل گوشی های ex1000 و ex600، مدل خاص دیگه ایی که دل جمعیت زیادی از آئودیوفیل ها رو ببره تولید نکرده. بنابراین جایگاهش در اون رتبه بندی کمی غیر منطقی هست.


در مورد akg: یکی از مهمترین برندهای هدفون مورد استفاده در استودیوهای دنیا محسوب می شه. بدون شک بیشتر از هر هدفون دیگه ایی در صدا و سیما و استودیوهای ایران، مدل های akg استفاده شدن. این برند در دل آئودیوفیل هام خیلی محبوب بوده. سری مدل های k701, k702, q701, q702 از مطرح ترین هدفون های حرفه ایی برای کسانی بود که نمی خواستن بالای 500 دلار پول هدفون بدن. از مدل های مطرح و به اصطلاح اسطوره ایی این برند هم می شه به k1000 اشاره کرد که دست دوم های با 10 سال کارکردش در حال حاضر با قیمت های بالای 1000 دلار خرید و فروش می شن. مطرح ترین مدل امروزی این برند هم k812 هست.
اما حضور AKG در بازار هدفون های داخل گوشی چطور بوده؟ واقعیت اینه که حضور این برند در این حوزه کاملاً محدود بوده. مطرح ترین هدفون داخل گوشی این برند، مدل K3003i هست که تا اونجا که خاطرم هست، حدود 5 یا 6 سال پیش معرفی شد. این مدل یکی از اولین هدفون هایی (اگر نگم اولین هدفون) بود که ترکیب درایور بالانس آرماتور و داینامیک رو به دنیا معرفی کرد. قیمت بسیار بالای 1300 دلاری برای 1 هدفون یونیورسال، مبلغ بسیار بالایی در اون زمان بود. البته در کل این مدل با استقبال آنچنانی روبرو نشد.


در مورد سنهایزر Sennheiser: این برند نه تنها یکی از برندهای بسیار مطرح ضبط صدا در طول تاریخ بوده، بلکه در زمینه بازپخش موسیقی (هدفون) هم بسیار مطرح بوده و هست. در سال 1991، سنهایزر برای اینکه ثابت کنه در صنعت هدفون بهترینه، تلاش کرد تا همون اول شاخ غول رو بشکنه. برای همین هدفش مشخص بود، هدفون الکترواستاتیکی که هدفون های برند ژاپنی استکس رو هم به عقب بزنه. نتیجه Orpheus HE90 بود. هدفونی که با یک آمپ مخصوص با نام HEV 90 و به تعداد فقط 300 عدد تولید شد. قیمت سال 1995 این ستاپ، 12900 دلار بود. امروزه قیمت های خرید و فروش دست دوم های تمیز این مدل حتی به بالای 30 هزار دلار هم می رسن. این هدفون یکی از بهترین های تاریخ هدفون بوده و هست. سنهایزر یک مدل ارزونتر از Orpheus هم وارد بازار کرد که با اسم دقیق HE60 و با آمپ HEV70 همراه بود. این ستاپ به Baby Orpheus معروف شد.
اما سنهایزر اسطوره های دیگه ایی هم داشت، اواخر سال 2009، دنیای هدفون های حرفه ای تولید انبوه، در دست 4 برند اصلی بود. سنهایزر با مدل HD650 وAKG k701 و beyerdynamic dt880، و grado sr325 چهار پایه اصلی هدفون های آئودیوفیلی تولید انبوه در اون دوران بودن. هنجار قیمتی هم برای هدفون های حرفه ایی تولید انبوه، زیر 500 دلار بود. اما سنهایزر، با تولید مدل hd800 قوانین بازی رو عوض کرد چه در بعد کیفیت هدفون های تولید انبوه چه در بعد قیمت. هدفون در حدی عالی بود که باعث شد همه شرکت های رقیب هم مدل های جدیدی ارائه بدن و مرزهای قیمتی هم به حدود 1500 دلار تغییر پیدا کرد. اون دوران بود که دیگه ایندفعه یجورایی به hd800 لقب king اطلاق شد.
اما اسطوره های سنهایزر باز هم به همینجا ختم نمی شن، Orpheus HE90 به مدت 25 سال لقب بهترین هدفون سنهایزر و شاید به اعتقاد خیلی ها، بهترین هدفون تاریخ رو در دست داشت، اما بعد از گذشت ربع قرن از تولید Orpheus HE90، سنهایزر تصمیم گرفت که باز هم مرزهای هدفون ها رو جابجا کنه. نتیجه هدفون الکترواستاتیک HE1060 و دک/آمپلیفایر HEV1060 بود. هنوز افراد بسیار کمی صدای این ستاپ رو به صورت دقیق شنیدن، ولی به اعتقاد اونها، این مدل جدید مرزهای کیفیت صدای هدفون رو باز هم جابجا کرده. البته مرزهای قیمت رو هم به شدت جابجا کرده، سنهایزر قیمت نجومی 55 هزار دلار رو برای Orpheus جدید تعیین کرده. برای همین بیشتر به نظر میاد که سنهایزر بازار هدف خودش رو بیشتر از اینکه عشاق حرفه ایی صدای هدفون یا همون آئودیوفیل های هدفونی قرار داده باشه، عشاق پولدار و کلکسیونرها و اسپیکربازها قرار داده. این قیمت نجومی، مطمئناً امکان تهیه اون رو از دست اکثریت طرفداران حرفه ایی صدای هدفون خارج می کنه و بیشتر به دست کلکسیونر ها و اسپیکربازها میندازه. و این یعنی بیشتر ریویوهایی که در آینده از این هدفون خواهیم دید، خیلی دقیق و یا قابل اعتماد نخواهند بود.
در کل باید گفت که سنهایزر همیشه نقش خیلی برجسته ایی در دنیای آئودیوفیل ها داشته و هدفون های فول سایز بسیار مطرحی تولید کرده. اما آیا این به این معناست که همه تولیدات این کمپانی در بازه قیمتی خودشون بهترینن؟ مسلماً خیر.
اگر سنهایزر در هدفون های فول سایزش رویه راضی کردن عشاق حرفه ایی صدا رو در پیش گرفت، در زمینه هدفون های داخل گوشی رویه کاملاً متفاوتی داشت. سنهایزر اولین قدمش در هدفون های داخل گوشی حرفه ایی رو با مدل ie8 برداشت، یعنی چیزی کمتر از 10 سال پیش. رویه سنهایزر در هدفون های داخل گوشیش، صدای رنگی و هیجان انگیز هست. یعنی دقیقاً برخلاف رویه سنهایزر در هدفون های مطرح فول سایزش. حتی این رویه رو با مدل داخل گوشی گرون قیمت ie800 هم ادامه داد و باعث شد که طرفداران حرفه ایی hd800، وقتی قرار باشه دنبال هدفون داخل گوشی بگردن، به هیچ وجه سراغ خود سنهایزر نرن.


در مورد JVC: این برند خیلی حضور سرنوشت ساز و یا حتی قابل توجهی در صنعت هدفون نداشت. البته مدل های خوبی ارائه داد که مطمئناً عشاق حرفه ایی صدا رو هم راضی می کرد و از این لحاظ لااقل نقش خیلی مهمتری نسبت به برند کلیپش در هدفون دارد. مدل های HA-DX1000 و HP DX700 دو مدل هدفون فول سایز با حدود قیمت های به ترتیب 1300 دلار و 700 دلار و مدل HA-FX700 مدل داخل گوشی مطرح با حدود قیمت 400 دلار، مطرح ترین مدل های این برند بودن.

https://goo.gl/0TaECn


در مورد آئودیو تکنیکا Audio-Technica: این برند هم طی دهه ها، حضور مستمری چه در بین عشاق حرفه ایی صدا با بودجه محدود و چه در درون استودیوهای ضبط موسیقی داشته. مدل اسطوره ایی یا فوق العاده جذابی از این برند بخاطر ندارم، ولی نکته ایی که در مورد این برند صدق می کنه این هستش که این برند همیشه جزء برندهای حرفه ایی و مطرح صدا در بازه قیمت متوسط جای گرفته.


در مورد Bose: نقش این برند فقط در بخش هدفون های نویز کنسلینگ هست. محصولات این برند معمولاً بهترین های نویزکنسلینگ دنیا هستند. و به عنوان 1 برند حرفه ایی صدا جای خاصی بین آئودیوفیل ها نداره.

بقیه برندهای مطرح شده در لیست هم جایی در دنیای عشاق حرفه ایی صدا ندارن.

در نهایت خوبه به بعضی از برندهایی که جای خالیشون به شدت حس می شه اشاره کرد:

استکس stax: بدون شک وقتی صحبت از بهترین هدفون های جهان به حساب میاد، فقط 1 کمپانی به خاطر میاد که در تمام طول تاریخ فعالیتش، به صورت پیوسته در اون سطح به فعالیت پرداخته باشه. درسته که سنهایز در سال 91 مدل HE90 رو معرفی کرد. و یا سونی مدل r10 رو در سال 1989 معرفی کرد، ولی این موارد، همیشه موارد مقطعی بودند و شرکت های سازنده این مدل ها، هیچوقت به صورت پیوسته در بالاترین سطح هدفون سازی حضور نداشتند. این استکس بود که همیشه چراغ این قسمت از بازار رو روشن نگه می داشت. به خاطر ندارم که حتی 1 مدل از محصولات این برند برای کاربرهای معمولی طراحی شده باشه و شاید خیلی بیراه نباشه که این برند رو تنها سوپراسپرت دنیای هدفون ها نام بگذاریم. به عبارت دیگه حتی وقتی سنهایزر مدل HE90 رو در سال 1991 معرفی کرد، هدف اصلیش شکست استکس بود. مهمترین مدل استکس آخرین مدل اون، یعنی مدل SR009 هست. قبل از سال 2016 که سنهایزر مدل 55 هزار دلاری خودش رو معرفی کنه، بسیاری از عشاق حرفه ایی صدا، sr009 رو به عنوان دقیق ترین و تکنیکی ترین هدفون دنیا می شناختن. هرچند صدای sr009 به دلنشینی HE90 نیست، ولی از دید بسیاری از منتقدین، از لحاظ دقیق بودن و نزدیک بودن صدای بازپخش شده به صدای اصلی، از HE90 کمی بهتر هست.


بیرداینامیک Beyerdynamic: شاید بشه درک کرد که چرا stax جزء برندهای انتخاب شده در اون لیست نباشه، ولی به هیچ وجه غیبت بیرداینامیک برای شخص بنده قابل هضم نیست. چونکه اگر تصور کنیم که stax همیشه محصولاتش رو برای حرفه ایی ها تولید می کرد، ولی بیرداینامیک برای مرد عادی با بودجه محدود هم مدل های زیادی داشت. بیرداینامیک با تأسیس در سال 1924، بدون شک نقش بسیار بزرگی در ضبط و بازپخش صدا داشته و دارد. اگر akg فراوان ترین برند در صدا و سیما ایران بوده، بدون شک بیرداینامیک فراوان ترین برند در استودیوهای ضبط موسیقی کل دنیا بوده و هست. از اون طرف، در بین آئودیوفیل ها هم همیشه مطرح بوده. مدل های 770، 880، 990 همیشه از بهترین انتخاب های زیر 500 دلار در این 16 سال اخیر بودن. مدل T1 که برای رقابت با مدل hd800 سنهایزر و با قیمت 1300 دلار تولید شد، هنوز هم جزء بهترین های بازه قیمت خودش هست. البته در قسمت هدفون های داخل گوش، بیرداینامیک هیچوقت حرف خاصی برای گفتن نداشت.

های فای من HiFiMAN: کمپانی که به نسبت رقباش بسیار تازه تأسیس هست،این کمپانی با هدایت Fang Bian که دکترای شیمی داشت، در چین و در حدود سال 2009 تأسیس شد. این برند طی دوران کم حضورش، تونست بالاترین توجهات رو از آئودیوفیل های جهان بدست بیاره. این کمپانی به صورت خاص روی هدفون های با تکنولوژی پلانارمگنتیک تمرکز داره و اولین مدل بسیار جدیش که مدل he6 با قیمت حدود 1300 دلار بود، رقیب بسیار جدی برای hd800 به حساب میاد. در ادامه با مدل هایی مثل he1000 سعی کرد که مرزهای خودش رو بازهم جابجا کنه. این برند مدل های ارزون قیمت خیلی خوبی هم تولید کرده، مدل داخل گوشی re400 با قیمت زیر 100 دلار یکی از گزینه های خیلی خوب در بازه قیمتی خودش هست. در حوزه هدفون های زیر 1000 دلار هم مدل he560 یکی از بهترین های حال حاضر دنیاست. در کل می شه گفت همه مدل های این برند، چه هدفون های داخل گوش چه هدفون های فول سایز، همیشه جزء مطرح ترین های بازه قیمتی خودشون بودند. ولی از اونور این برند همیشه از مشکلات کنترل کیفیت رنج می برده.

اولتیمیت ایرز Ultimate Ears: این برند یکی از مهمترین برندهای هدفون های داخل گوشی (inear ) هست. این برند بود که در کنار برند westone برای اولین بار در مقیاس بزرگ، هدفون های داخل گوشی سفارشی (Custom In-Ear Monitors) رو به خوانندگان و نوازندگان و بعد از اون به آئودیوفیل ها معرفی کرد. مغز متفکر و بنیانگذار Ultimate Ears کسی نبود جز جری هاروی (Jerry Harvey) کسی که مهندس صدای هنرمندانی مثل Van Halen، Kiss، David Lee Roth, Mötley Crüe و Linkin Park بود و ایده ساخت هدفون داخل گوشی سفارشی اولین بار به ذهن این فرد خطور کرد. متأسفانه در حدود سال 2001 کمپانی مشکلاتی بر سر قضیه پتنت با westone پیدا کرد، Jerry Harvey البته با تلاش مضاعف برند Ultimate Ears رو بزرگ کرد و در نهایت کمپانی با مبلغ 34 میلیون دلار به لاجیتک فروخته شد.

برند JH Audio: وقتی Jerry Harvey برند Ultimate Ears رو ترک کرد، برای ادامه کارش، کمپانی JH Audio رو بنیان گذاشت. در ابتدا با مدل jh13 و بعد با مدل jh16 چشم آئودیوفیل ها رو به خودش خیره کرد. هر دو مدل از لحاظ تعداد بالانس آرماتورهای موجود در داخلشون رکورد دار بودن، jh13 داخل هر گوشش 6 عدد بالانس آرماتور و مدل jh16 داخل هر گوشش 8 عدد بالانس آرماتور داشتن که وظیفه بازپخش کامل فرکانس های صوتی رو بر عهده داشتن.


برند Audeze: اگر HiFiMAN رو یک قُل هدفون های پلانارمگنتیک بدونیم، بدون شک اونیکی قُل این تکنولوژی در دنیای هدفون ها، برند Audeze هستش. برندی که به خاطر بیس های دلنشین مدل lcd2 بین آئودیوفیل هایی که دنبال صدای با بیس پر مغز بودن، خودش رو خوب جا کرد. البته این برند بعداً با مدل های lcd 2 fazor یا lcd3 یا مدل گرون قیمت و اخیرش یعنی lcd4، سبک صداهای طبیعی تر رو هم تجربه کرد.

برند دنون DENON: همه کسایی که دنبال آمپلیفایر اسپیکر در قیمت های متوسط بودن، مطمئناً با این برند آشنا هستن. در دنیای هدفون هم به خصوص در بازه سال های 2000 تا 2010، هدفون های این برند با بیس ها و صدای دلنشینشون دل طرفداران هدفون رو با خودشون بردن. مخصوصاً ظاهر بسیار دلربای اونها همیشه مورد توجه علاقه مندها بود.
https://goo.gl/AVLXQj